D.H. LAWRENCE - SEA AND SARDINIA (1)

Comes over one an absolute necessity to move. And what is more, to move in some particular direction. A double necessity then: to get on the move, and to know whither. Why can't one sit still? Here in Sicily it is so pleasant: the sunny Ionian sea, the changing jewel of Calabria, like a fire-opal moved in the light; Italy and the panorama of Christmas clouds, night with the dog-star laying a long, luminous gleam across the sea, as if baying at us, Orion marching above; how the dog-star Sirius looks at one, looks at one! he is the hound of heaven, green, glamorous and fierce! and then oh regal evening star, hung westward flaring over the jagged dark precipices of tall Sicily: then Etna, that wicked witch, resting her thick white snow under heaven, and slowly, slowly rolling her orange-coloured smoke. They called her the Pillar of Heaven, the Greeks. It seems wrong at first, for she trails up in a long, magical, flexible line from the sea's edge to her blunt cone, and does not seem tall. She seems rather low, under heaven. But as one knows her better, oh awe and wizardy! Remote under heaven, aloof, so near, yet never with us. The painters try to paint her, and the photographers to photograph her, in vain. Because why? Because the near ridges, with their olives and white houses, these are with us. Because the river-bed, and Naxos under the lemon groves, Greek Naxos deep under dark-leaved, many-fruited lemon groves, Etna's skirts and skirt-bottoms, these still are our world, our own world. Even the high villages among the oaks, on Etna. But Etna herself, Etna of the snow and secret changing winds, she is beyond a crystal wall. When I look at her, low, white, witch-like under heaven, slowly rolling her orange smoke and giving sometimes a breath of rose-red flame, then I must look away from earth, into the ether, into the low empyrean. And there, in that remote region, Etna is alone. If you would see her, you must slowly take off your eyes from the world and go a naked seer to the strange chamber of the empyrean. Pedestal of heaven! ^^^^^^^ ^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^ Libero Concas D.H. LAWRENCE alla ricerca della libertà’ Introduzione a Sea and Sardinia e Apocalypse Tra gennaio e aprile del 2021, ho pubblicato (Amazon) alcuni scritti su D.H. Lawrence ( Cominciamo con il sole, D.H. Lawrence e Frieda, D.H. Lawrence: Sardegna e Apocalisse). Ho deciso di ripubblicare – unificandoli in un solo volume – gli stessi appunti con l’eliminazione di parecchi refusi. Si tratta, brevemente, di una rilettura di due libri dello scrittore inglese del primo Novecento che mi hanno impegnato per diverso tempo. Ho inserito ampi brani in inglese (accompagnati dalla loro traduzione) di Apocalypse  e di Sea and Sardinia : due libri tutto sommato non molto conosciuti se paragoniamo la loro notorietà a quella dei più famosi romanzi dello scrittore, ma che ritengo siano ancora oggi portatori di un messaggio più che attuale. Il primo (Apocalisse)   un libro coraggioso, un manifesto laico che si oppone in maniera decisa  alla continuazione della presunta superiorità  del cristianesimo nei confronti delle antiche visioni e interpretazioni del cosmo. E ancora un appello perché si  ritorni alla profondità del pensiero delle civiltà pre-cristiane  che contemplavano la completa immersione dell’umanità nella natura dove sono le nostre radici più profonde. Il secondo, è un esemplare resoconto della settimana dedicata dai coniugi Lawrence a una gita in Sardegna (1921) un libro di viaggio, alla ricerca della genuina anima sarda, un connubio tra ambiente incontaminato e fierezza degli abitanti di un’isola rimasta al di fuori del rullo compressore del consumismo che stava inesorabilmente omologando l’intera popolazione occidentale. Un viaggio nato come ricerca di una genuinità che  l’isola e i suoi abitanti, agli occhi di Lawrence, sembravano ancora possedere:  quasi uno scampolo di territorio sfuggito alla rete fagocitante dell’industrialismo europeo. Ma cosa unisce due opere all’apparenza  così  diverse  tra  di  loro?  Li unisce il legame di Lawrence con il cosmo e con la sua costante ricerca di nazioni e popoli - ancora esistenti o estinti  – portatori di un messaggio che mette al primo posto l’indispensabile legame con la natura: legame vivo e fecondo che soltanto le antiche religioni, con le loro divinità astrali, riuscirono a tramandare per millenni(segue).

Commenti